Verhalen vertellen – het komt allemaal terug op gegevens

door | mei 24, 2021

Verhalen vertellen – het komt allemaal terug op gegevens

door | mei 24, 2021 | Blog | 0 Reacties

De tactieken die dagelijks worden ondernomen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak, worden ongetwijfeld beïnvloed door verhalen. Of het nu de verhaallijn is van de nieuwste tv-serie waar iedereen over praat, of het verhaal dat de gegevens van een bedrijf presenteren om het topmanagement te helpen een uiterst belangrijke beslissing te nemen – verhalen zijn de sleutel om ons op de hoogte en betrokken te houden.

Verhalen bestaan al jaren en zijn verankerd in de kern van de mensheid. Maar vaak komt het verschil tussen een goed of succesvol verhaal en een beperkend of slecht verhaal neer op de gegevens waarop het verhaal is gebaseerd en hoe goed het verhaal visueel wordt gepresenteerd.

De trend van het vertellen van verhalen

Het idee van storytelling door middel van visualisatie in het bredere Business Intelligence (BI) -veld explodeerde pas een paar jaar geleden op de markt en veroorzaakte in het begin zeker wat rimpelingen en enige verwarring. Hoewel visualisatie nooit bedoeld was als een nieuwe vorm van BI, bood het zeker de mogelijkheid voor data-analisten om BI-bevindingen te presenteren op een manier die meer herkenbaar was voor de zakelijke besluitvormers. Effectieve storytelling door middel van visualisatie – het vermogen om echt te profiteren van het verhaal dat ‘verborgen’ is in de data – ligt in de kwaliteit van de data waarop het verhaal is gebaseerd.

Het komt altijd terug op datakwaliteit

Gegevens hebben hier een domino-effect. Het analyseren van de gegevens levert de resultaten op die het verhaal kunnen vertellen, waarbij visualisatie vervolgens wordt gebruikt om het verhaal tot leven te brengen – waardoor de gegevens meer toepasbaar, praktischer en gebruiksvriendelijker worden. Als binnen deze cyclus de gegevens die worden gebruikt van slechte kwaliteit zijn, is het niet meer dan normaal dat het eindresultaat dat ook zal zijn.

Het valt niet te ontkennen dat het enige tijd heeft geduurd voordat de industrie en bedrijven zich realiseerden dat niet alle data goede data zijn, of data die ‘zijn zout waard zijn’. In het verleden leidde dit vaak tot het vertellen van verhalen op basis van gegevens van slechtere kwaliteit, waarbij de resultaten mogelijk enkele hiaten vertoonden en het uiteindelijke verhaal, een benadrukte versie, om deze te dichten.

Visualisatie op basis van slechte verhalen van gegevens van slechte kwaliteit hoort gewoonweg niet thuis in de zakenwereld, vooral omdat bedrijven sterk afhankelijk blijven van hun gegevens, aangezien het een pluspunt is, en gezien de beschikbare tools om dit visualisatieproces goed te krijgen.

Vooruitgang kan tot succes leiden

Om het verhaal in de gegevens te ontgrendelen door middel van visualisatie, is een zeer zorgvuldige afweging, planning en ontwerp nodig om ervoor te zorgen dat het meest geschikte visualisatiemechanisme wordt gebruikt dat het verhaal het beste aan het publiek vertelt. Het goede nieuws is dat storytelling- en visualisatietools in de loop der jaren enorm zijn vooruitgegaan, wat het proces ondersteunt om de gegevens goed te krijgen, om nauwkeurige verhalen te produceren die echte waarde toevoegen aan de bedrijfsresultaten.

Door gebruik te maken van deze geavanceerde visualisatietools, kunnen zakelijke besluitvormers van alle afdelingen in feite betere beslissingen nemen en betere resultaten behalen. Goed ontworpen visualisatieweergaven die het verhaal beknopt en op een herkenbare manier vertellen, zorgen voor een groter beeld, waardoor het bedrijf zich meer op zijn gemak voelt met hun gegevens en daardoor flexibeler en flexibeler kan omgaan met marktveranderingen, zoals vereist.

Archives

Related Articles