Profiteren van datameren

door | mei 24, 2021

Profiteren van datameren

door | mei 24, 2021 | Blog | 0 Reacties

Jessie Rudd, technisch bedrijfsanalist bij PBT Group

Eerder heb ik enkele van de bepalende kenmerken van een datameer besproken en deze in een zakelijke omgeving gecontextualiseerd. In dit artikel verschuift de focus naar het belang ervan voor Zuid-Afrikaanse bedrijven die proberen relevant te blijven in een steeds digitaler wordend tijdperk.

Een van de belangrijkste elementen zijn de onbewerkte gegevensformaten die het bevat. In plaats van toegang te krijgen tot vooraf geconfigureerde datasets (zoals bij een datawarehouse), hebben organisaties toegang tot een meer vrij stromende, natuurlijke omgeving. Dit betekent dat datawetenschappers alles wat ze nodig hebben sneller en effectiever kunnen vinden en openen dan wanneer ze het meer rigide traditionele proces zouden moeten doorlopen.

‘Verdrinken’ in data

Deze vloeiende benadering kan echter behoorlijk intimiderend zijn, vooral gezien de enorme hoeveelheid gegevens (zowel gestructureerd als ongestructureerd) die beschikbaar is voor bedrijven. Het risico bestaat dat u verdwaalt in de gegevens en daardoor niet de beoogde informatie terugvindt die nodig is om de besluitvorming te stimuleren.

Door zijn aard is de verleiding om het datameer als opslagplaats voor alles te gebruiken. En, hoewel het misschien tegenstrijdig lijkt, zou het een prioriteit moeten zijn om het datameer van een bedrijf georganiseerd te houden zodat het nuttig en relevant blijft.

Voer de behoefte in voor de datavijvers die ik in het vorige artikel noemde. Dit zijn op zichzelf staande stukjes van dezelfde soort gegevens die gemakkelijk doorzoekbaar en beheersbaar zijn. In plaats van alle gegevens te doorzoeken waarover de organisatie beschikt, kunnen datawetenschappers gericht zoeken in relevante gegevensgebieden.

Gezien hoe relatief goedkope opslag (cloud of anderszins) is geworden en het feit dat gegevens daar voor onbepaalde tijd kunnen worden opgeslagen, kan het bedrijf informatie in realtime extraheren wanneer dat nodig is. Dit kan de besluitvorming aanzienlijk vergemakkelijken doordat rekening kan worden gehouden met de nieuwste klantgegevens en concurrentietrends.

Architectuurbeheer

Waar het duur wordt, is hoe het gebruikte datameer-platform moet worden benaderd en in hoeverre het is geïntegreerd in alle bestaande activiteiten binnen de organisatie. In de Zuid-Afrikaanse context, waar big data nog steeds wordt gepositioneerd als een zakelijke differentiator, zullen datameren nog enige tijd moeilijk te verkopen zijn.

Desondanks kan de mogelijkheid die het biedt om gegevens te analyseren die voorheen ontoegankelijk waren (denk aan posts op sociale media en andere digitale communicatie) en beter gedefinieerde klantoplossingen op maat te ontwikkelen, de bedrijfsresultaten aanzienlijk verbeteren.

Datameren bieden weliswaar voordelen, maar er moet een andere benadering van de business komen. Het is niet langer een kwestie van hoe en wanneer toegang moet worden verkregen tot gegevens, maar eerder om deze in realtime te gebruiken om de flexibiliteit en bedrijfsgereedheid voor de digitale wereld te verbeteren.

Organisaties beginnen het belang in te zien van het effectiever analyseren en begrijpen van gegevens. Zodra ze datameren beginnen te omarmen, zal het momentum verschuiven voor de oprichting van datarijke bedrijven die hun kennis van de marktbehoeften gebruiken om product- en dienstdifferentiatie te creëren.

Archives

Related Articles