Datameren begrijpen

door | mei 24, 2021

Datameren begrijpen

door | mei 24, 2021 | Blog | 0 Reacties

Jessie Rudd, technisch bedrijfsanalist bij PBT Group

Ook al worden datawarehouses en datameren als groot beschouwd[data] storage repositories, dit is waar de overeenkomsten stoppen. Hoewel dit laatste aanzienlijke zakelijke kansen biedt, begrijpen niet veel organisaties hoe ze het potentieel ervan effectief kunnen benutten.

Een datameer is ongestructureerde data die rechtstreeks van de bron komt. De datastructuren en vereisten worden op geen enkele manier gedefinieerd totdat de gegevens nodig zijn. Het is van nature uitzonderlijk wendbaar en biedt datawetenschappers een platform om zinvolle inzichten te verkrijgen.

In Zuid-Afrika zijn de enige bedrijven die (in beperkte mate) hebben kunnen profiteren van datameren, bedrijven in de telecommunicatiesector. Dit is puur gebaseerd op de hoeveelheid gegevens die ze tot hun beschikking hebben en hun budgetten om de middelen te verwerven die nodig zijn om deze op te slaan.

Het valt echter nog te bezien of ze ervoor kiezen om het te gebruiken of niet. Zuid-Afrika is tenslotte nog vrij traditioneel in de manier waarop het datamanagement benadert. Dus hoewel telecomoperatoren begrijpen wat datameren zijn, staat hun bereidheid om er effectief toegang toe te krijgen nog steeds ter discussie.

Eigendom van gegevens

Complicerende zaken zijn dat data-analisten georganiseerd zijn en bij voorkeur in een gestructureerde omgeving werken, terwijl datameren een meer wetenschappelijke benadering op basis van nieuwsgierigheid vereisen. De mentaliteit die nodig is om echt het spreekwoordelijke waden in een datameer te doen, is heel anders dan hoeveel organisaties en analisten momenteel gegevens bekijken.

Het helpt niet dat veel organisaties nog steeds in de lucht zijn over de voordelen van big data. Er is nog steeds een discussie gaande over de voordelen van gestructureerde versus ongestructureerde gegevens en wat de praktische aspecten zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Tenzij een bedrijf een toegewijde groep mensen heeft die zich verdiept in big data (of zelfs een datameer), is er niet genoeg speelruimte om echt de voordelen te benutten die eraan verbonden zijn.

Zwemmen in het meer

Een datameer biedt bedrijven wel een krachtig platform om veel dingen met data te doen, maar er is wel een sprong in het diepe nodig om er toegang toe te krijgen. Als je niet weet wat je zoekt in het datameer, ga je het nooit vinden. Bedrijven hebben beperkte budgetten. En in een moeilijke economie willen ze gefocust blijven. Voor kleinere bedrijven zijn meren gewoon geen haalbare optie, ook al is het gebaseerd op de ongestructureerde gegevens die ze gebruiken.

Een optie zou zijn om het meer op te splitsen in kleinere gegevensvijvers waar elk soort gegevens wordt samengevoegd. Dit betekent dat wetenschappers of analisten naar de juiste vijver kunnen gaan op zoek naar specifieke gegevens. Dus ook al zijn de gegevens nog steeds een complete puinhoop, het zal in ieder geval van de juiste soort zijn.

Of de telecomoperatoren hiermee willen experimenteren en spelen met datameren, zal een groot deel van het groeipotentieel voor de nabije toekomst bepalen. Maar het moet erop gericht zijn om de basis goed te krijgen en van daaruit een platform te creëren.

Archives

Related Articles