BI van de toekomst

door | mei 24, 2021

BI van de toekomst

door | mei 24, 2021 | In de media | 0 Reacties

< Terug naar artikelen



Er is een interessante buzz in de business intelligence ( BI ) industrie, waar steeds meer klanten beginnen te vragen hoe BI van de toekomst eruit ziet. Ik denk dat er een paar factoren zijn die deze vraag drijven.

De berichtgeving van leveranciers aan hun doelmarkt is zeker een sterke drijfveer die ervoor zorgt dat gebruikers van hun technologie zich afvragen. De typische berichten van leveranciers zijn dat BI dood is en dat analytics het vervangt. Afhankelijk van de eigen interne strategie van de leverancier, kan het ofwel pushen naar cloudplatforms voor analyse zoals de grote vier (SAP, Oracle, IBM en Microsoft), of sommige van de meer nichespelers gebruiken visualisatie of geavanceerde analyse alsof het de beste is. -alle en eind-alle ‘nieuwe BI’. En als de markt nog niet in de war is, zullen ze woorden als zoek- en tekstanalyse, zelfbediening, in-memory of agile in de mix gooien.

Tijdens het proces van het beantwoorden van deze vraag met mijn klanten in het afgelopen jaar, realiseerde ik me dat bedrijven voorbij de hype moeten komen en weer moeten begrijpen dat alle beschikbare vormen van BI slechts om één reden bestaan, en dat is om te voldoen aan de huidige bedrijfs benodigdheden. Vraag daarom in plaats van hoe de toekomst van BI eruit zal zien, eerder hoe de toekomst van de BI van het bedrijf eruit zou moeten zien om te voldoen aan de behoeften van de informatiegebruikers en om de organisatiestrategie te ondersteunen.

Toegegeven, elk bedrijf is niet 100% uniek, en er zijn een paar algemene trends op het gebied van zakelijke verandering die ik heb opgepikt in mijn ervaring met een verscheidenheid aan klanten, waarbij nieuwe en alternatieve benaderingen van BI-technologie moeten worden overwogen om me aan te passen aan de veranderende behoeften van het bedrijfsleven.

Bi Buzz

De eerste algemene trend geeft aan hoe het algemene profiel van gegevensbronnen in de loop van de tijd is veranderd. Traditioneel werd aan de behoeften van gebruikers voldaan door hen operationele gegevens te verstrekken die in een centraal datawarehouse werden gebracht, gecombineerd met een standaard stapel BI-tools (rapporten, scorecards en dashboards).

Nu worstelen meer gebruikers met aanvullende, niet-operationele gegevens uit verschillende bronnen, variërend van interne spreadsheets tot externe cloudgegevensproviders zoals Google Analytics. Dit resulteert erin dat de gebruikers handmatige work-arounds creëren om met de diverse gegevens om te gaan, waardoor de BI-gebruikers zich overweldigd en beperkt voelen. Daarom moet de BI van de toekomst tegemoetkomen aan veel meer gediversifieerde gegevensbehoeften met een convergentie van verschillende technologieën die gespecialiseerd zijn in verschillende scenario’s.

Net zoals de databron diverser wordt, verandert ook het profiel van BI-gebruikers aanzienlijk, wat leidt tot de tweede trend die ik heb opgepikt. De traditionele gebruikersgroep bestond voornamelijk uit managementbeslissers op alle niveaus, ondersteund door ervaren gebruikers. Door de veranderende trend wordt dit profiel uitgebreid door een grote operationele consumentenlaag toe te voegen. Informatie wordt meer algemeen direct geconsumeerd door operationele systemen om rule engines aan te sturen, waardoor operationele beslissingen als onderdeel van de workflow mogelijk worden.

Aan de andere kant leidt de toegenomen verfijning van ervaren gebruikers tot een zeer gespecialiseerde gemeenschap van datawetenschappers die geavanceerde technologieën nodig hebben, zoals big data, voorspellende en prescriptieve analyses, en zelfs machine learning om operationele intelligentie in de operationele systemen in te bouwen. Deze datawetenschappers zijn ook de typische gebruikers die veel meer selfservicekracht nodig hebben in hun BI-tools.

Bereaved BI

Deze democratisering van gegevens vereist een paradigmaverschuiving die gegevens centraal stelt in de ontwikkeling van IT- en BI-capaciteiten om ervoor te zorgen dat het Business Intelligence Competency Center (BICC) in staat is om effectief aan de behoeften van de eindgebruikers te voldoen. Het traditionele engagementmodel tussen business en IT heeft BI verweesd achtergelaten en behandeld als een bijzaak, maar naarmate BI operationeel wordt en strategischer relevanter wordt, moeten gegevensoverwegingen centraal komen te staan in de levenscyclus van de systeemontwikkeling.

Alle beschikbare vormen van BI bestaan maar voor één reden, en dat is om aan de werkelijke zakelijke behoeften te voldoen.

Ten slotte moet BI presteren met de snelheid van beslissingen. Traditioneel waren dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse gegevensverversingen voldoende, en het bedrijfsleven accepteerde een tijdsbestek van zes tot 18 maanden voor het leveren van nieuwe mogelijkheden. Het bedrijfstempo van vandaag is aanzienlijk gestegen. Bedrijven moeten wendbaar zijn en hun tactieken en strategieën tijdens de vlucht aanpassen om concurrerend te blijven. De operationele afhankelijkheden van BI impliceren daarom een grote behoefte aan snellere vernieuwingen (near real-time) en meer agile en flexibele leveringscycli.

De laatste en mogelijk meest ontwrichtende factor is meer regelgeving. Deze trend komt vooral veel voor in de financiële dienstensector, maar heeft invloed op meer bedrijfstakken (vooral bedrijven die zijn overgestapt op het aanbieden van financiële diensten als diensten met toegevoegde waarde). Bedrijfsregelgeving zoals King III is het afgelopen decennium volwassen geworden, tot het punt waarop gedetailleerde regelgeving explicieter raakt aan het beheer en het gebruik van gegevens en informatie om betrouwbare besluitvorming op corporate governance-niveau te garanderen.

Naast bedrijfsreguleringsmaatregelen zoals POPI, heeft de wijzigingswet op de ECT-wet aanzienlijke implicaties voor wat bedrijven wel of niet doen met hun gegevens, waardoor BICC’s worden gedwongen hun eigen methodologieën, praktijken en bestuur opnieuw te bekijken.

De implicaties voor deze gemeenschappelijke zakelijke en milieutrends leiden tot de antwoorden; de belangrijkste vraagstukken waar het BI-ecosysteem van de toekomst rekening mee moet houden:

* De snelle levering van informatie die wordt ondersteund door conventionele BI-mogelijkheden, geïntegreerd met architecturen van de volgende generatie, waaronder gegevensontdekking, gegevenscatalogus, gegevensintegratie, gegevensvirtualisatie, geavanceerde analyses en meer;
* Ondersteund door een meer flexibele BI-levering die tastbare bedrijfswaarde mogelijk maakt door middel van datawetenschap met de snelheid waarmee bedrijven beslissingen nemen; en
* Zorgvuldig besturen van alle componenten van het ecosysteem om de kwintessens van BI te beschermen: de enkele versie van de waarheid.

Het is onvermijdelijk dat een zeer complex ecosysteem als dit bewust rentmeesterschap vereist, te beginnen met een goed afgeronde, robuuste en duurzame strategie, waarbij de strategie de drijvende factor wordt van hoe de BI van een bedrijf er in de toekomst uit zou moeten zien.

Een duidelijke strategie stelt BI-besluitvormers in staat om door de hype te waden en de verschillende innovatieve BI-technologieën te identificeren die het beste passen bij de behoeften van hun bedrijf, en zo de makers te worden van hun eigen BI-lot.

Bron: IT-web

Archives

Related Articles