Andreas Bartsch, hoofd servicelevering bij PBT Group
Vorige maand publiceerde Gartner zijn ‘ Top 10 Trends in Data en Analytics voor 2020 ‘ waarin het aandacht vroeg voor de teloorgang van het dashboard dankzij een toename van meer dynamische dataverhalen. Dus hoewel veel organisaties nog steeds sterk afhankelijk zijn van hun dashboards voor toegang tot dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse inzichten zoals vereist, lijkt het erop dat het schrijven aan de wand is voor dit traditionele proces.
Er zijn nu al technologieën en technieken beschikbaar waarmee mensen hun dashboards niet voortdurend hoeven te controleren. Natuurlijke taalverwerking (NLP), kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) dragen allemaal op hun eigen manier bij aan het creëren van meer dynamische, gegevensgestuurde verhalen vertellen. De komst van augmented analytics helpt bij het leveren van inzichten op manieren die voorheen ondenkbaar waren en aanzienlijk sneller dan wat een dagelijks dashboard kan bereiken.
Gegevens opnieuw uitgevonden
Het Internet of Things (IoT), edge computing en 5G maken het verder mogelijk om gegevens op flexibelere manieren bij te werken. IoT zorgt ervoor dat meer apparaten gegevens vastleggen, terwijl dit aan de rand zorgt voor op gebeurtenissen gebaseerde beslissingen, waarbij 5G de leveringssnelheid verbetert. In combinatie met AI en NLP wordt effectievere besluitvorming mogelijk gemaakt, waardoor dashboards effectief irrelevant worden.
De streaminginhoud die door deze technologieën wordt vastgelegd en geleverd, resulteert in bijna realtime verwerking. Automatisering kan bijvoorbeeld een persoon onmiddellijk tot actie aanzetten, in plaats van te wachten op een batchupdate om de volgende ochtend een dashboard te vullen voor beoordeling. NLP introduceert een laag ‘ menselijke vermogens ‘ als het gaat om het interpreteren van tekst, sociale media en andere intertekstuele informatie. Statistieken geven aan dat de NLP-markt in 2025 zal toenemen tot bijna $ 44 miljard, wat een weerspiegeling is van hoe belangrijk dit zal worden om het besluitvormingsproces opnieuw uit te vinden.
Gemeten verandering
Ondanks de technologie die beschikbaar is om dashboards volledig te vervangen door bijna realtime, op gebeurtenissen gebaseerde besluitvorming, zijn veel organisaties nog niet op dat niveau van volwassenheid. Dit zijn degenen die nog steeds in het reine komen met het leggen van de juiste basis.
Hoewel veel bedrijfsleiders de noodzaak begrijpen om hun traditionele dataplatforms te moderniseren, zal het nog enige tijd duren om dit volledig te doen. Voor hen gaat het om het overwinnen van de uitdagingen op korte termijn die gepaard gaan met modernisering voordat ze bijna realtime analyses en de bijbehorende impact op dashboarding volledig kunnen omarmen. Men moet ook rekening houden met het cyclische karakter van de beschikbare gegevens en de gereedheid ervan bij het voeden van het traditionele dashboard, aangezien sommige informatie pas maandelijks beschikbaar komt.
Het op de proef stellen
Toch kunnen de use-cases van deze augmented data storytelling het te aantrekkelijk maken om te lang te negeren. Organisaties kunnen dit bijvoorbeeld benutten vanuit het perspectief van merkbekendheid en marktonderzoek, waar ze klantsentiment en opmerkingen in bijna realtime kunnen analyseren om het succes van een campagne te meten.
Bovendien kan een organisatie, als het gaat om concurrentieanalyse, nu bijna realtime informatie krijgen in plaats van maandelijkse rapporten. Net als bij interne besluitvorming kan augmented data storytelling gebeurtenisgestuurde scenario’s opleveren om het proces van productontwikkeling, onderzoek en campagnebeheer te begeleiden.
Naast organisatorisch niveau kan realtime informatieverzameling ook op aandelen worden gedaan. AI kan nu onmiddellijke actie aanmoedigen wanneer er iets gebeurt bij een organisatie dat een aanzienlijke impact kan hebben op de bedrijfsresultaten. U hoeft niet meer te wachten op dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse inzichten om investeringsbeslissingen te nemen.
Hoewel de dood van het dashboard waarschijnlijk niet in de komende maanden zal gebeuren, zijn er tekenen dat de afhankelijkheid ervan in de toekomst aanzienlijk zal veranderen. Naarmate meer organisaties in 2021 volwassener worden in hun datareizen, zou augmented data storytelling wel eens een van de belangrijkste verstoringen op de markt kunnen zijn.