Bedrijfswaarde creëren door middel van op use case gebaseerde analyses

door | mei 24, 2021

Bedrijfswaarde creëren door middel van op use case gebaseerde analyses

door | mei 24, 2021 | Blog | 0 Reacties

Ashleigh Dickson, Business Development and Data Service Management bij PBT Group

Een groeiende afhankelijkheid van gegevens om voordelen te produceren die bedrijven kunnen ondersteunen om concurrenten voor te blijven, blijft de Business Intelligence (BI) -industrie in de schijnwerpers zetten – inclusief alle gerelateerde technologieën die het zorgvuldig koesteren en beheren van gegevens ondersteunen tot een strategische troef.

In feite, Onderzoek laat zien dat de De wereldwijde Business Intelligence-markt werd in 2016 geschat op 17,15 miljard dollar en zal naar verwachting tegen 2025 147,19 miljard dollar bereiken – met een CAGR van 26,98% tussen 2017 en 2025 .

Door deze groei is het duidelijk dat BI invloed heeft op de manier waarop bedrijven zakelijke doelstellingen, strategieën en doelen plannen en uitvoeren. Traditioneel laten de meeste bedrijven bij het bekijken van een BI-strategie de technologiegebieden of functies binnen het bedrijf de infrastructuur of gegevens leveren die het bedrijf vervolgens kan gebruiken om hun inspanningen om de gewenste resultaten te bereiken, te ondersteunen.

Nu de technologie evolueert en data meer mainstream worden, krijgt een iets andere visie vorm – en dit opent de perfecte kans voor bedrijven in bepaalde relevante industrieën om BI te benaderen vanuit een use-case-gebaseerd perspectief – waar de BI-waarde is direct gekoppeld aan de use cases die het bedrijf wil promoten.

Door ervoor te zorgen dat de technologieafdeling van een bedrijf wordt aangestuurd door wat het bedrijf wil bereiken, kan BI worden toegepast op op use-case gebaseerde analyses. Een cruciaal aspect om bij een dergelijke benadering rekening mee te houden, is echter datagovernance en ervoor zorgen dat één versie van de waarheid ten minste op masterdataniveau wordt gehandhaafd. Als een bedrijf bijvoorbeeld een nieuw aanbod onder zijn vlag is begonnen, zou het zinvol zijn om een bestaande klantgegevensset te gebruiken voor een huidig product- / dienstaanbod en use-case-gebaseerde analyses toe te passen op de beschikbare gegevens, met als doel mogelijk upselling aan bestaande klanten.

Het toepassen van op use-case gebaseerde analyses betekent dat u inzicht heeft in welke belangrijke datapunten nodig zijn om vast te stellen wat relevant is voor bepaalde klanten in de database, zodat effectieve upselling kan plaatsvinden.

En deze benadering is met name relevant voor bedrijfstakken zoals de financiële dienstverlening, waar veel financiële dienstverleners meer dan één product aanbieden dat relevant kan zijn in een bestaande klantendatabase. Als een gebruiker bijvoorbeeld een klant is van een woningkrediet, moet aan de hand van de gegevens worden onderzocht waarom hij mogelijk ook in aanmerking komt voor cross-selling naar een ander bankproduct, in dit geval bijvoorbeeld een verzekering of belegging.

Dit proces biedt niet alleen de mogelijkheid tot cross-selling binnen een bedrijf, maar zorgt ervoor dat merkloyaliteit en klantbehoud de belangrijkste KPI’s worden van de BI-strategie en het implementatiekader van een bedrijf. Het proces van op use-case gebaseerde analyses zou in dit geval de BI-implementaties in de toekomst moeten stimuleren, aangezien de waarde die deze structuur biedt onder meer kan bestaan uit kosteneffectieve en duurzame bedrijfsgroei – die belangrijke marktonderscheidende factoren zijn in moeilijkere economische markten.

Omdat data de kern vormen van alles wat een bedrijf doet, moet BI worden gekoppeld aan de specifieke en bestaande zakelijke use-cases van een bedrijf. De af te leiden waarde is vanuit zakelijk oogpunt levensvatbaar. Daarom moet een bedrijf dat alles wat het doet rond gegevens positioneert (en terecht), toegewijde belanghebbenden hebben geïnvesteerd in de BI-functie. Dit zorgt ervoor dat de BI van het bedrijf in overeenstemming is met wat de zakelijke vereisten zijn.

Archives

Related Articles