Pokémon Word gek

door | mei 24, 2021

Pokémon Word gek

door | mei 24, 2021 | In de media | 0 Reacties

< Terug naar artikelen



In een paar weken tijd is een augmented reality-game genaamd Pokémon Go erin geslaagd het onmogelijke te doen. Het heeft WhatsApp, Instagram en Snapchat overtroffen en is vergelijkbaar met Twitter voor dagelijkse, actieve gebruikers van de app [1].

Dit is een spel met Pokémon – oorspronkelijk een Game Boy-videogame die kinderen van alle leeftijden in de jaren 90 in vervoering bracht [2]. Het is op de een of andere manier, met behulp van serieuze hoeveelheden big data, naar een geheel nieuwe dwarsdoorsnede van de bevolking geschoten.

Pokewhat?

Degenen die geen gamers zijn, of verslaafd zijn aan hun smartphones, zijn hoogstwaarschijnlijk een beetje perplex over het hele fenomeen. Dus wat is Pokémon Go dan? Om het relatief eenvoudig te zeggen, het is een locatiegebaseerd augmented reality-spel voor mobiele apparaten, ontwikkeld door een bedrijf genaamd Niantic voor iOS- en Android-besturingssystemen.

Augmented reality is een technologie die een gegenereerde afbeelding over het beeld van een gebruiker van de ‘echte’ wereld legt. Deze overlay van afbeeldingen creëert een samengestelde weergave, die alleen kan worden bekeken via de applicatie die de overlay uitvoert. Dus eigenlijk is er een game die zichzelf overlapt op Google Maps, waardoor spelers naar verschillende sites worden geleid om verschillende Pokémon te ‘vangen’. De schittering achter dit fenomeen van de tweede generatie is al jaren in de maak.

Het komt allemaal neer op big data.

In 2011 bracht het bedrijf achter Pokémon Go, Niantic, een game uit met de naam Ingress. Ingress was een van de eerste in zijn soort. Ingress, een fitnessgame, ook wel exergame genoemd, leunde sterk op de telematica die tegenwoordig in alle smartphones op de markt aanwezig is. Telematica kan worden gebruikt om lichaamsbewegingen en reacties te volgen, en dat is precies wat Ingress deed voor Niantic.

Deze volledig nieuwe en revolutionaire methode om gegevens te verzamelen, gebruikte het spel om gebruikers en spelers naar verschillende ‘portals’ of sites te leiden, die aanvankelijk werden geëxtrapoleerd uit foto’s met geotags op Google Earth. Spelers werden ook actief aangemoedigd om meer sites ter overweging in te dienen, en tot op heden zijn ongeveer vijf miljoen sites goedgekeurd voor gebruik [1]. Deze sites zijn voorgesteld, verzameld, verzameld en geverifieerd met behulp van Serious Advanced analyse en big data.

Deze sites zijn goedgekeurd voor gebruik door spellen zoals Pokémon Go, die, door de aard van wat ze zijn, een hele nieuwe berg aan big data zullen opleveren; en niet zomaar big data – op dit moment relevante big data.

Een van de grootste nadelen en problemen met big data is dat het vaker wel dan niet historische data zijn, zonder context en relevante betekenis. In dit geval niet. Voor het eerst, op een schaal die echt big genoemd kan worden, is big data relevant en buitengewoon krachtig. Dit kan verklaren waarom er al veel pogingen om het spel te hacken zijn gedocumenteerd. Dit kan ook verklaren waarom mensen worden gewaarschuwd om voorzichtig te zijn – wat misschien ook de reden is waarom deze stap in een nieuwe richting een beetje eng is.

Voor het eerst, op een schaal die echt big genoemd kan worden, is big data relevant en buitengewoon krachtig.

Laten we even echt zijn, met een eenvoudig voorbeeld. Google is met heel weinig moeite al volledig in staat om te bepalen waar iemand is, hoe hij / zij daar is gekomen, hoe lang het duurde om daar te komen, hoe lang de persoon daar zal zijn, enz. Dit alles wordt berekend omdat de persoon een afspraak heeft gemaakt in Google Agenda, een herinnering heeft gesynchroniseerd met zijn / haar telefoon en de bestemming heeft opgezocht op Google Maps. Zonder al te veel moeite weet een heel bedrijf precies waar deze persoon zich bevindt. Het punt is echter dat er een inherent vertrouwen is in ‘corporaties’. Gebruikers gaan ervan uit, of hopen dat de bedrijven een ethos hebben die hen tegen misbruik of uitbuiting zal beschermen.

Dus stel je voor hoeveel macht iemand met minder dan wenselijke bedoelingen zou hebben, als hij toegang zou kunnen krijgen tot de Pokémon Go-server? Hoeveel verkeer zouden ze kunnen leiden of omleiden, precies waar ze willen?

Eindeloze mogelijkheden

Maar laten we eens kijken naar de praktische toepassingen van exergames zoals deze. Laten we zeggen dat ik een bedrijf als Niantic heb betaald om een van de ‘verzamelobjecten’ bij mijn coffeeshop te ‘plaatsen’. Mijn verkopen zouden omhoogschieten. De marketingmogelijkheden zijn behoorlijk verbijsterend.

Laten we echter nog een stap verder gaan. Deze zelfde methode van gegevensverzameling kan net zo goed worden aangepast door marketingbedrijven om realtime gegevens te verzamelen en te verzamelen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden opgeslagen en geanalyseerd om intelligente gegevens te worden, die een onschatbaar inzicht geven in waar iemand winkelt, hoelang hij in een winkel blijft; en dan kunnen natuurlijk billboardplaatsingen worden uitgevoerd langs de route die ze afleggen om bij de winkel te komen.

Met deze gegevensintelligentie kan een bedrijf op maat gemaakte aanbiedingen ontwikkelen en aanbieden op basis van de initiële realtime locatie die werd bereikt met de gegevensverzameling. In feite, wanneer we naar de grotere ‘data’-afbeeldingen kijken en de dataprocessen grondig volgen, worden de mogelijkheden alleen beperkt door de verbeelding.

Datacollectie zoals deze, samen met data-analyse, is hard op weg om mainstream te worden. Tenzij marketingbedrijven goede methoden voor gegevensverzameling toepassen, met goed uitgeruste en vooruitstrevende analisten die de gegevens ook effectief kunnen analyseren, zullen ze binnenkort verdwalen in de wereld van 1 en 0.

Maar op dit moment, in een wereld van Pokémon Go gek en geen idee hoe je er omheen moet navigeren, liggen de antwoorden misschien in het verzamelen van gegevens, analyse en intelligentie.

[1] https://www.forbes.com/sites/homaycotte/2016/07/15/why-pokemon-go-is-good-for-data-and-great-for-business/#dfbb5ef55e7c
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Pok %C3% A9mon

Natuurlijk: ITWeb

Categories

Archives

Related Articles