Gedacht leiderschap van de PBT Group
Onderzoeksbureau Gartner definieert dark data als de informatiemiddelen die organisaties verzamelen, verwerken en opslaan tijdens reguliere bedrijfsactiviteiten, maar over het algemeen niet voor andere doeleinden gebruiken. Gezien de groei van data in de afgelopen jaren, en met onderzoek dat voorspelt dat wereldwijde data in 2025 met 61% zal groeien tot 175 zettabytes, moeten bedrijven gaan nadenken over hoe hun donkere datasets groeien, hoe ze deze moeten beheren en controleren en belangrijker nog , vraag of deze zogenaamde donkere gegevens van enige waarde kunnen zijn.
Met de nadruk die natuurlijk alleen wordt gelegd op gegevens die als van goede kwaliteit worden beschouwd, die op dat moment een doel hebben voor een bedrijf (en terecht voor effectieve analyse), is de kans op donkere gegevensgroei bij bedrijven in alle sectoren zeer hoog – en in sommige gevallen zelfs zonder dat een organisatie het beseft.
Uit een eerdere IBM-studie bleek zelfs dat meer dan 80% van alle data donker en ongestructureerd is. IBM schatte ook dat dit cijfer tegen 2020 zal stijgen tot 93%. We kunnen een dergelijke voorspelde groei koppelen aan het feit dat technologie constant evolueert, waarbij bedrijven investeren in technologische aspecten zoals Machine Learning en het Internet of Things (IoT) enz. – die allemaal grote hoeveelheden data genereren. De realiteit is dat een digitaal bedrijf tegenwoordig van alle kanten wordt getroffen door gegevens.
Omdat niet alle data van onmiddellijke waarde is, wordt veel ervan opgeslagen en ‘donker’. Hoewel er verdienste is in gegevensopslag, is er weinig te winnen als er niet voldoende processen worden gevormd rond donkere gegevens en als de donkere gegevens volledig worden vergeten. Als het gaat om de realiteit van donkere data, moeten bedrijven zorgvuldig rekening houden met en plannen maken – om niet alleen een gemiste datakans te vermijden, maar ook om het risico dat donkere data met zich mee kan brengen te verkleinen.
Een eerste eerste stap die moet worden overwogen, is ervoor te zorgen dat het bedrijf volledig zicht heeft op, of goed op de hoogte is van, alle gegevens die worden gegenereerd en binnenkomen in het bedrijf. Een solide databasis speelt een sleutelrol om dit goed te krijgen.
Hierna moeten strategieën voor gegevensopslag niet alleen worden overwogen voor kwaliteitsgegevens met een doel, maar ook voor gegevens die als donker kunnen worden beschouwd. Hoewel de donkere gegevens misschien geen onmiddellijke waarde of doel hebben, moeten ze toch in een opslagstrategie worden geplaatst die rekening houdt met belangrijke aspecten – om gegevensbescherming te waarborgen.
Naleving en gegevensbeveiliging komen voor de geest. Niet alleen zijn bedrijven, vanuit regelgevend oogpunt, verplicht om bepaalde compliance-factoren vast te leggen in strategieën voor gegevensopslag, maar met de constante groei van cybercriminele activiteiten, moeten ze ook overwegen hoe risicovol hun donkere gegevens zijn en hoe ze deze moeten beschermen. Hoewel gegevens voor één bedrijf als duister kunnen worden beschouwd, kunnen ze nog steeds van grote waarde zijn voor cybercriminelen en hun op cybercriminaliteit gebaseerde activiteiten.
Bovendien, hoewel het in het begin als duister wordt beschouwd, kan een bedrijf dat geen aandacht besteedt aan zijn duistere gegevens in feite later waardevolle analyse- en detailrijke informatiemogelijkheden mislopen. Donkere gegevens, die regelmatig opnieuw worden bekeken, kunnen de inzichten bevatten die een bedrijf zou kunnen gebruiken om een concurrentievoordeel te behalen dat het mogelijk zoekt.
Een bedrijf mag zijn donkere data niet onopgemerkt laten. Goede processen voor gegevensbeheer, ondersteund door de juiste technologische hulpmiddelen, compliance, gegevensbeveiliging en beheersystemen voor donkere gegevens, worden belangrijk voor een bedrijf om niet alleen de waarde in zijn donkere gegevens te zien, maar ook om een deel van de risico’s te verkleinen.