Gedacht leiderschap van de PBT Group
Door steeds moeilijkere economische omstandigheden komen bedrijven onder druk te staan om efficiëntere manieren te vinden om hun activiteiten te stroomlijnen. Dit heeft de nadruk gelegd op het belang van data-analyse als een enabler om concurrerend te blijven.
Gegevens worden lang vergeleken met de ‘olie’ van het informatietijdperk. Met de groei van kenniswerkers en het aantal databronnen dat beschikbaar is voor besluitvormers, kan de relevantie ervan niet worden onderschat. In deze nieuwe digitale omgeving is het niet zozeer een kwestie geworden van het vinden van gegevens, maar van het effectief beheren en analyseren ervan.
Concurrentie voordeel
Het hebben van de juiste gegevens kan bedrijven helpen om door deze moeilijke economische tijden en marktomstandigheden heen te komen. Dit vereist het opzetten van de juiste processen om inzichten uit de beschikbare data te halen. Dit kan op zijn beurt alles informeren, van operationele en strategische richting tot het ondersteunen van zaken tot een economisch herstel.
Hoewel velen zijn gaan accepteren dat data-analyse een concurrentievoordeel oplevert, zijn er nog steeds uitdagingen om het het beste te integreren met bestaande systemen en processen. En nu de gegevens binnen de organisatie voortdurend groeien, zijn de verwachtingen hoog dat het een ‘zilveren kogel’ zal zijn om alle zakelijke uitdagingen op te lossen.
Dit ziet de C-suite (vooral de CIO en CFO) in de schijnwerpers staan om deze waarde uit data-analyse eerder dan later te bieden. De realiteit is natuurlijk dat integratie-uitdagingen altijd zullen bestaan. Zelfs als het bedrijf zich verdiept in nieuwe technologie, dateren die oplossingen snel en moeten er nieuwere worden gevonden.
Een fundament bouwen
Zoals bij elke technologie-implementatie, wordt het succes van data-analyse bepaald door hoe effectief de basis wordt gedaan om een solide platform te garanderen waarop kan worden voortgebouwd. Het samenbrengen van gegevens uit de hele organisatie moet een integrale stap zijn in dit proces om ervoor te zorgen dat silo’s worden afgebroken en inzichten kunnen worden verkregen uit bijvoorbeeld financiën, marketing, bedrijfsontwikkeling, enzovoort.
Dit zorgt ook voor een omgeving waarin gegevens in context kunnen worden bekeken. Het doorbreken van de gegevensgrenzen tussen organisaties betekent dat er kan worden geanalyseerd welke impact beslissingen (evenals externe factoren) kunnen hebben op het hele bedrijf, niet alleen op een onderdeel ervan.
Toegankelijkheid van gegevens
Gelukkig zijn data aanzienlijk toegankelijker geworden voor een grotere verscheidenheid aan medewerkers binnen de organisatie. Softwaretools hebben bijgedragen aan een gebruiksvriendelijkere omgeving waarin verschillende functies specifieke inzichten kunnen trekken die relevant zijn voor hun vereisten. Dit betekent ook dat er niet meer zo afhankelijk is van datawetenschappers als voorheen.
Dit alles draagt bij aan een stimulerende omgeving waarin data-analyse het inzicht verschaft dat nodig is om de operationele efficiëntie, de ontwikkeling van concurrerende oplossingen en differentiatie van eindgebruikers te verbeteren. Weten waar klanten naar op zoek zijn, hoe ze de geboden oplossingen gebruiken en wat hun unieke vereisten zijn, kan allemaal worden vervuld door data-analyse.
En dat betekent het verschil tussen een bedrijf dat worstelt om te overleven en een bedrijf dat groeimogelijkheden identificeert.