BI pakt een klap uit

door | mei 24, 2021

BI pakt een klap uit

door | mei 24, 2021 | In de media | 0 Reacties

Tegen het einde van weer een jaar, laat de kerstspullen in commerciële districten een geschokte stilte achter bij de gedachte dat er weer een jaar voorbij is. Degenen die hebben geëxperimenteerd behendig ontwikkelingspraktijken kunnen het niet weerstaan dat het einde van een cyclus vraagt om een moment van terugblik.

Mediteren over het laatste jaar van de bedrijfsinformatie ( BI ) trends in de branche die ironisch genoeg vindt dat ‘agile’ denken veel vaker voorkomt in BI-kringen. Bedrijven beginnen te beseffen dat de traditionele levenscycli van BI-ontwikkeling van drie tot zes maanden niet meer goed genoeg zijn. Informatie van hoge kwaliteit is een sleutelingrediënt geworden voor zakelijk succes, en daarom wordt de vraag naar snellere levering steeds doordringender.

Het inzicht van degenen die experimenteerden met agile ontwikkelpraktijken in BI, begon echter volwassen te worden, met het besef dat BI doorgaans veel complexer is dan applicatie-ontwikkeling. Daarom zijn meer gedisciplineerde benaderingen van agile vereist om effectief te schalen en kortere leveringscycli mogelijk te maken om te voldoen aan de behoeften van besluitvormers voor ad-hocbeslissingen. BI-levering wordt niet alleen sneller, maar gedisciplineerde agile BI-levering maakt flexibele bedrijven mogelijk met een beter reactievermogen op nieuwe kansen of veranderende omstandigheden.

Ontmoet en Groet

Deze agile praktijken maken het BI-leveringsteam gebruikersgerichter, op een vreemde manier die de realisatie nabootst van een gemeenschappelijke zakelijke strategische ambitie om klantgerichter te worden. Het is deze strategische doelstelling die de tweede waargenomen trend van een grotere opname van big data aandrijft. De ambitie van klantgerichtheid is de afgelopen jaren in SA geëvolueerd, maar het besef begint door te dringen dat een bedrijf pas echt klantgericht kan zijn als het zijn klant kent. Massa’s bronnen die fragmenten van kennis over klanten bevatten, kunnen op innovatieve manieren worden geconsolideerd met behulp van big data-technologie om inzichten te genereren die nooit eerder voor mogelijk werden gehouden. Investeringen in exploratie van big data-technologie of proof-of-concepts zijn dit jaar aanzienlijk toegenomen, nu bedrijven de weg bereiden voor de realisatie van hun ambitie om de klant centraal te stellen in de komende twee tot drie jaar.

BI is doorgaans veel complexer dan applicatie-ontwikkeling.

Stroomopwaarts, in de waardeketen voor gegevensverstrekking, is er ook meer geïnvesteerd in meer volwassen mogelijkheden voor informatiebeheer. Bedrijven investeren in robuuste master data management-mogelijkheden die robuustere data-integraties uit gefragmenteerde bronnen mogelijk maken. De kwaliteit van de gegevens stroomopwaarts wordt ook opzettelijk gemeten en bewaakt, om proactief de hoge kwaliteit van de informatie stroomafwaarts te waarborgen die wordt geleverd aan analyses voor besluitvorming. Dit alles wordt bewuster beheerd, aangezien bedrijven, vooral in de financiële dienstverlening, een gerichte inspanning leveren om hun informatiebeheerpraktijken volwassener te maken. Concepten als dataconformiteit, data-eigenaren en datastewards worden langzaamaan onderdeel van de reguliere woordenlijsten voor bedrijfsbeheer.

Stroomafwaarts heeft analytics het afgelopen jaar ook een aanzienlijke toename in volwassenheid gezien. De strategische aandachtspunten van BI wijken af van de massa door BI te gebruiken voor standaard managementinformatierapportage of dashboards, en de aandacht wordt geconcentreerd op belangrijke power-users die krachtige en geavanceerde analyses nodig hebben. Ze hebben verschillende namen, zoals kwantitatieve analisten, statistici, actuarissen, managementaccountants, enz. Dit zijn echter allemaal verschillende fasenamen voor het gebruikersprofiel dat bekend staat als datawetenschappers.

Dit zijn de gebruikers die het BI-team bijna dagelijks benaderen met nieuwe query’s of view-verzoeken, en het queryresultaat of de view is waarschijnlijk alleen nodig voor eenmalig gebruik. Dit zijn ook de gebruikers die doorgaans profiteren van de selfservice-mogelijkheid om hun eigen informatie te vinden, deze te manipuleren in overeenstemming met het bedrijfsprobleem waarmee ze worden geconfronteerd, verschillende analytische weergaven te genereren door middel van een grote verscheidenheid aan diverse visualisatiefuncties in hun analytische tools, of zelfs gebruik maken van een aantal zeer geavanceerde voorspellende en prescriptieve analytische vaardigheden.

Cognitief computergebruik

Deze gebruikers zijn ook de koplopers om BI in de nabije toekomst naar de realiteit van echt cognitief computergebruik te leiden. Hoewel er het afgelopen jaar geen echte vooruitgang is geboekt op het gebied van cognitief computergebruik, begint de nieuwsgierigheid toe te nemen en worden er steeds vaker vragen gesteld.

Al met al was 2016 een jaar van snelle toename in volwassenheid voor het beheer van informatie, aangezien informatie ‘groot’ wordt – hoog op de strategische agenda van elk bedrijf dat een concurrentievoordeel wil vestigen en behouden in het nieuwe digitale tijdperk. zowel groot als in big data-technologie.

Wat de levering van BI-mogelijkheden betreft, klinkt de behoefte aan behendigheid net zo waar als de slee-klokken van Kerstmis 2016 die in het verschiet liggen. BI is niet langer een op zichzelf staande mogelijkheid die alleen maar mooie rapporten uitspuugt. Het raakt effectief ingebed in het competitieve DNA van het bedrijf, en daarom zal agile levering een kritische succesfactor worden om gelijke tred te houden met de spreekwoordelijke Jones’s.

Bron: ITWeb.co.za

Categories

Archives

Related Articles